Netflixserie om framgångssagan Spotify

Streamingjätten Netflix gör tv-serie om en annan streamingjätte. Nästa svenska originalserie ska berätta historien om framgångssagan Spotify.

Sven Carlsson och Jonas Leijonhufvud är journalister på Dagens Industri och författare till boken ”Spotify inifrån”. Det är deras bok som ska ligga till grund för den ännu titellösa Netflix-serien om det svenska tech-undret. Boken skildrar historien om hur de unga techentreprenörerna Daniel Ek och Martin Lorentzon förändrade en hel bransch genom att göra laglig strömmad musik tillgänglig för människor i hela världen. I dag har streamingtjänsten 113 miljoner betalande premiumanvändare i 79 länder och förfogar över mer än 50 miljoner låtar i sitt arkiv.

Tesha Crawford, Director of International Originals Northern Europe på Netflix: “Berättelsen om Spotifys grundande är ett bra exempel på hur lokala historier kan få globala genomslag. Vi är verkligen spända över att få möjlighet att filmatisera denna framgångssaga och ser även fram emot att fortsätta vårt fantastiska samarbete med Per-Olav Sørensen och teamet på Yellow Bird UK.”

Yellow Bird UK producerar även den kommande Netflix-serien Young Wallander. Per-Olav Sørensen (Störst av allt, Home for Christmas och Nobel) står för regin även av Spotifyserien och Berna Levin (Young Wallander, Hidden och The Girl in the Spider’s Web) är exekutiv producent.

”Jag är exalterad över att få väcka liv i berättelsen om Spotify. Det är en pågående saga i modern tid, om svenska underbarn som för alltid förändrade musikindustrin. Historien är både spännande och utmanande eftersom berättelsen om Spotify ännu inte är avslutad – den pågår fortfarande i hög hastighet och kommer förmodligen att förändras medan vi arbetar med det här projektet. Jag är också glad över att få fortsätta samarbetet med Netflix. De olika projekt som vi har arbetat med hittills har verkligen utmanat mig som regissör och jag ser fram emot ännu en spännande resa tillsammans med Netflix”, säger Per-Olav Sørensen.