Avsnittet som fick dig att fastna i favoritserien

Att Netflix vet vad du kollar på och när är ingen överraskning. Men streamingtjänsten vet också exakt vilket avsnitt i olika serier som fått tittarna att fastna. 

Bygga upp intresset vecka för vecka som traditionella tv-bolag eller göra hela säsonger tillgängliga direkt som Netflix och Amazon? Netflix har offentliggjort statistik som de själva ser som argument för det senare.

Pilotavsnittet har av tradition setts som avgörande för en tv-series framtid, men enligt Netflix är det sällan det första avsnittet som avgör om folk sedan fortsätter att följa resten av säsongen. Efter att ha analyserat abonnenter i 16 länder, inklusive Sverige, vet streamingtjänsten vilket avsnitt som sedan ledde till att minst 70 procent av tittarna följde med till säsongsfinalen. Resultatet visar att vilket avsnitt det handlar om varierar kraftigt, från avsnitt två för bland annat Breaking Bad och Scandal, till så sent som avsnitt åtta för How I Met Your Mother och Arrow.

Här är resultatet för de 25 serier som Netflix analyserat:

  • Arrow — Avsnitt 8
  • Bates Motel — Avsnitt 2
  • Better Call Saul — Avsnitt 4
  • Bloodline — Avsnitt 4
  • BoJack Horseman — Avsnitt 5
  • Breaking Bad — Avsnitt 2
  • Dexter — Avsnitt 3
  • Gossip Girl — Avsnitt 3
  • Grace & Frankie — Avsnitt 4
  • House of Cards — Avsnitt 3
  • How I Met Your Mother — Avsnitt 8
  • Mad Men — Avsnitt 6
  • Marco Polo — Avsnitt 3
  • Marvel’s Daredevil — Avsnitt 5
  • Once Upon a Time — Avsnitt 6
  • Orange is the New Black — Avsnitt 3
  • Pretty Little Liars — Avsnitt 4
  • Scandal — Avsnitt 2
  • Sense8 — Avsnitt 3
  • Sons of Anarchy — Avsnitt 2
  • Suits — Avsnitt 2
  • The Blacklist — Avsnitt 6
  • The Killing — Avsnitt 2
  • The Walking Dead — Avsnitt 2
  • Unbreakable Kimmy Schmidt — Avsnitt 4

Netflix ser resultatet som en bekräftelse på att deras metod är effektivast för att vinna över fansen. ”I vår research fann vi att det var aldrig piloten som fick folk att fastna. Det stärker oss i vår övertygelse om att ge våra abonnenter alla avsnitt på en gång bättre överensstämmer med fansens beteende”, säger Netflix programchef Ted Sarandos i ett uttalande.

Av statistiken går det också att dra slutsatsen att hur lång tid det tar att få tittarna att fastna i en serie inte har någon direkt koppling till publikens storlek. Att folk fastnar tidigt är alltså inte nödvändigtvis ett kvitto på seriens popularitet.