Recension: The Good Fight säsong 3

Titel: The Good Fight
Genre: Advokatdrama
Säsong: 3
Premiär: 2019-03-14 på HBO Nordic
Betyg: 4

Ingen annan tv-serie befinner sig mer i det politiska nuet än The Good Fight. Det har alltid varit makarna Robert och Michelle Kings specialitet att plocka upp aktuella samhällsföreteelser och spinna vidare på den absurda verkligheten. Så var det i The Good Wife och så är det i ännu högre utsträckning i spinoffen The Good Fight, där Christine Baranskis eleganta och distinkta advokat Diane Lockhart äntligen fått det utrymme hon förtjänar.

Säsong tre tar direkt avstamp i Diane Lockharts liberalfeministiska avsky för president Trump och hans administration. Där vi i säsong två såg en deprimerad Diane självmedicinera för att ta sig igenom dagarna, får vi i den nya säsongen möta en mer beslutsam advokat som bestämmer sig för att aktivt bekämpa Trump och ansluta sig till den underjordiska motståndsrörelsen. Bara för att upptäcka att hon själv hamnat i en moralisk gråzon.

Delroy Lindo som Adrian Boseman och Audra McDonald som Liz Reddick-Lawrence. Foto: Jeff Neira/CBS

I seriens begynnelse lanserades The Good Fight som en historia om tre kvinnor i olika faser av yrkeslivet: Baranskis Diane Lockhart, Cush Jumbos Luca Quinn och Rose Leslies nyexaminerade unga advokat Maia Rindell. Med tiden har det blivit mycket mer av en ensembleshow där framför allt Delroy Lindo som Adrian Boseman, Audra McDonald som Liz Reddick-Lawrence och Sarah Steele som Marissa Gold har fått allt mer framträdande roller på den afroamerikanskägda advokatbyrån i Chicago.

The Good Fight kastar sig från det seriösa till det triviala, från det värdsliga till det privata och från det djupt emotionella till simpel komik i en hastighet som skulle kunna ge tittarna tv-wiphlash om inte manusförfattarna hade lyckats balansera berättandet på ett så skickligt sätt. Det enda som inte riktigt fungerar är de animerade inslagen. Kortfilmerna som abrupt bryter av mitt i en pågående scen är både pedagogiska och välgjorda men tar en ibland ut ur berättelsen.

Christine Baranski som Diane Lockhart och Gary Cole som Kurt McVeigh. Foto: Elizabeth Fisher/CBS

Inledningen på den tredje säsongen når inte riktigt samma höga nivå som den briljanta andra säsongen men hör fortfarande till det smartaste och mest underhållande inom genren. De ämnen som avhandlas har en imponerande aktualitet. I de fyra avsnitt som HBO släppt till recensenter berörs bland annat fake news, the dark web, trollfabriker, #metoo, rasism och transrättigheter och det refereras till bland andra Lindsey Graham och Jared Kushner. Dianes Lockharts egen make åker till och med som jaktsällskap åt Donald jr och Erik Trump i avsnitt två.

Det är också Dianes historia som fungerar klart bäst. Cush Jumbo har haft oturen att tilldelas en bebis-storyline, men lyckas ändå få Luka Quinn intressant. Mindre angeläget är återigen det som rör Maia Rindell. Det är som om manusförfattarna inte riktigt vet vad de ska göra av henne efter den första säsongens utdragna bedrägeriskandal. Och inte blir det bättre av att hon i den nya säsongen paras ihop med den nya karaktären Roland Blum, en skrikande karikatyr till advokat spelad av Michael Scheen.

Rose Leslie som Maia Rindell och Michael Sheen som Roland Blum.

Den som är Trumpsupporter har förmodligen svårt att till fullo uppskatta The Good Fight, men för alla oss andra är det här en serie som hör hemma på missa-inte-listan. Den bästa serien som ingen ser, brukar kritikerna sucka i USA där CBS använt The Good Fight för att lansera CBS All Access, en streamingtjänst som få känner till och ännu färre är beredda att betala extra för. Här hemma finns inte den ursäkten. HBO Nordic har rättigheterna. Dyk rakt in i den tredje säsongen, nya avsnitt anländer på torsdagar, eller ännu hellre starta från början. Det är bara tio avsnitt i varje säsong att hämta i kapp.