Recension: The Deuce säsong 1

Titel: The Deuce
Genre: Drama
Premiär: 2017-09-11
Tjänst: HBO Nordic
Betyg: 4

The Deuce var smeknamnet på det kvarter vid Times Square som på 1970-talet var ett smutsigt och ökänt porrträsk med live peep shows och öppen sexhandel ute på gatan. New Yorks Malmskillnadsgatan om man så vill. Det är där, bland prostituerade och hallickar, som radarparet David Simon och George Pelecanos valt att placera berättelsen i sin senaste HBO-serie, som i själva verket filmades i Washington Heights eftersom det moderna Times Square inte längre har några likheter med 1970-talets slitna porrversion.

Vi vet sedan The Wire att Simon och Pelecanos är mästare på att skapa trovärdiga och mänskliga karaktärer för att genom deras ögon utforska och kommentera olika samhällsproblem. Återskapandet av drog- och kriminalscenen i Baltimore var så välgjort att det nu kan sägas råda konsensus om att The Wire hör till tv-historiens bästa serier.

I The Deuce dyker de också rakt ned i samhällets bottenregioner, den här gången för att berätta om den växande porrindustrin och dess exploatering av framför allt kvinnor. Det är rått, realistiskt och naket, både bokstavligen och själsligen. Sexscenerna är inte snygga och tillrättalagda på Hollywoodvis, utan lika kalla, könlösa och känslobefriade som man tänker sig den här typen av affärsmässiga sexutbyten.

James Franco och Maggie Gyllenhaal är de stora stjärnorna i The Deuce. Det märks tydligt i storleken på deras roller. Franco spelar tvillingarna Vincent och Frankie Martino. Tydligen baseras Martino-bröderna på ett verkligt tvillingpar som blev två av frontfigurerna för den våldsamma, luktrativa och maffiakontrollerade sexindustrin i USA, men det är ändå svårt att förstå varför skaparna fann det nödvändigt att låta Franco spela dubbla roller. Berättelsen hade klarat sig lika bra med en Martino och utan denna i år ovanligt frekventa tv-trope (Fargo, Killjoys och Twin Peaks är andra aktuella exempel). I avsnitt fyra blir det väldigt meta när James Franco i rollen som Frankie i ett samtal med en mörkhyad namne hörs säga: ”Two Frankies, it’s gonna be confusing”.

Maggie Gyllenhaal ville ha kontroll över sin karaktär och krävde därför producent-kredit. Hon spelar Eileen ”Candy” Merrell, den enda prostituerade som inte har en hallick och så småningom även med ambitionen att stå bakom och inte framför kameran vid porrinspelningar. Gyllenhaal är som vanligt utmärkt, men redan från start är det tydligt att här serveras seriens framgångssaga, om sexarbetaren som reser sig från askan och förvandlas till en smart affärskvinna. Det känns lite förutsägbart och en smula orealistiskt, men samtidigt behövs ljusglimtar i det kompakta mörkret.

James Franco har även regisserat två av de åtta avsnitten i den första säsongen. Men det är tv-regissörsesset Michelle MacLaren (Breaking Bad) som satt tonen. MacLaren står för regin både av det extra långa pilotavsnittet och säsongsfinalen.

Det är ingen tvekan om att The Deuce är kvalitets-tv. David Simon, George Pelecanos och seriens tredje framträdande manusförfattare, Richard Price (The Night Of), är oerhört skickliga på att berätta en fängslande historia i tidsenlig atmosfär. Skådespelarna är också genomgående av högsta klass. Men på något sätt blir det ändå lite distanserat. Det långsamma tempot lär också avskräcka tittare som vill att handlingen ska drivas framåt i stället för att ibland bli stillastående och vila helt på de många karaktärerna.

Hur framgångsrik en serie blir har också med tajming att göra. Frågan är om det är den här mörka porrhistorien från en svunnen tid som folk kommer att fastna för när det känns som om den verkliga världen står i lågor och det är hopp och relevans som många mest av allt längtar efter.