Noah Hawley om valen han gjort i sin Alien-serie

Den nya Alien-serien är mer än en monsterhistoria betonar Noah Hawley. Han har omfamnat retroframtiden från de första två Alien-filmerna i FX-serien som snart återupptar inspelningen i Bangkok.

Den Emmy-belönade manusförfattaren Noah Hawley har besökt bröderna Coens värld i Fargo och Marvel-universumet med Legion. Han omfamnar en tredje filmfranchise med en Alien-serie inom det science fiction-universum som skapades av Ridley Scott för 45 år sedan.

I en intervju med KCRW konstaterar Noah Hawley att han karvat ut en egen nisch för sig själv som tv-skapare: “Det handlar om hur filmen fick mig att känna och att återskapa den känslan när man berättar en helt annan historia”.

Noah Hawley betonar i intervjun att det måste finnas tillräckligt många element i historien. Det gäller både för Fargo och nu för Alien.

“Det är inte bara en monsterhistoria. Det ska finnas något tematiskt och karaktärsmässigt. Det måste existera som drama. Förtjänar mänskligheten att överleva? Det är något väldigt intressant för mig.”

Utgångspunkten i Alien-serien, som utspelar sig 70 år framåt i tiden men ändå är en så kallad prequel till filmerna, är att mänskligheten är fångad mellan ett uråldrigt, parasitförflutet och en artificiell intelligent framtid – och att båda är dödliga hot. Människorna kan inte kan gå framåt och heller inte tillbaka. Ett race mellan olika storbolag för att skapa nytt androidliv står i fokus.

Det är en utforskning av gott och ont. Inte lätt i en franchise som består av så många filmer och ytterligare en som kommer ut snart. Men jag tror att jag har en del kort att dra fram ur skjortärmarna.”

Sedan tidigare är det känt att Noah Hawleys kommer att berätta sin Alien-historia utan Sigourney Weavers ikoniska karaktär Ellen Ripley. FX-serien utspelar sig på jorden och blandar den tidlösa skräcken i Ridley Scotts originalfilm från 1979 med James Camerons actiondrivna uppföljare från 1986. Att fokusera på de tidiga filmerna är ett aktivt val.

“Ridley och jag har pratat om detta. Den perfekta livsformen som beskrivs i den första filmen är produkten av många miljoner års utveckling i rymden. Biovapen skapade för ’en halvtimme sedan’ är mindre användbart för mig. Jag föredrar retroframtiden i de två första filmerna, så det är vad jag omfamnat.”

Huvudrollen som Wendy, en meta-human och hybrid med vuxen kropp men ett barns medvetande, spelas av Sydney Chandler. Den mest namnkunniga skådespelaren hittills är Timothy Olyphant vars karaktär Kirsh är en synthetic som fungerar som mentor för Wendy. Alex Lawther spelar en soldat och Samuel Blenkin en mystisk företagsledare.

I rollistan finns även Essie Davis, Adarsh Gourav, Kit Young, David Rysdahl, Moe Bar-El, Babou Ceesay, Jonathan Ajayi, Erana James, Lily Newmark, Diêm Camille och Adrian Edmondson.

Det första avsnittet i Alien-serien hann spelas in innan skådespelarstrejken i Hollywood bröt ut och i februari återupptas inspelningen i Bangkok. Inspelningen av den första säsongen beräknas vara klar i sommar och Noah Hawley har tidigare sagt att han räknar med ett premiärdatum under 2025.

Noah Hawley är annars mest känd för att ha skapat FX-serien Fargo. Den femte säsongen pågår just nu, i Sverige på HBO Max. Tidigare har Hawley pratat om den femte säsongen som den sista, men i intervjun med KCRW säger han att det finns mer att berätta från Fargo-världen och att det inte var någon slump att huvudkaraktärerna var betydligt färre i säsong fem än i den inte alls lika framgångsrika fjärde säsongen.

Den Emmy-belönade manusförfattaren tror nämligen att publiken nu vill se en annan typ av historier: “Vi lever i komplicerade tider. Det fanns en tid då vi berättade komplicerade historier för att reflektera över vår tid. Men det blev för mycket, för övermäktigt. Tittarna vill ha historier de kan förstå, vilket inte nödvändigtvis innebär simpla historier. Det var 23 huvudkaraktärer i säsong fyra av Fargo. Nu fem. Ett resultat av min instinkt som berättare. Det handlar inte om att ta bort den moraliska komplexiteten men att inte begära lika mycket av publiken. Utmaningen blir hur vi berättar bra historier med de här nya reglerna. Jag finns där för att skapa de historier som de ansvariga på Disney förtjänar och som tittarna vill ha.”

Hawley är övertygad om att det trots turbulensen i Hollywood alltid kommer att finnas utrymme för begåvade kreatörer att berätta sina historier och att varje generation kommer föda sina mästerverk: “Det är vår skyldighet att skapa dem och lura de stora korporationerna att betala för dem, eller hur?”