Tips: Tre fängelseserier att återvända till

Orange is the New Black har satt fängelseserierna på kartan. Om du inte fått nog – här är tre andra som Stream kan rekommendera.

Prison Break – Säsong 1-4 (Netflix)

Långt innan Paul Scheuring gjorde en av tv-världens mest oinspirerade och snabbast nedlagda serier (Zero Hour) var han Hollywoods guldgosse. Hans Prison Break tog världen med storm och introducerade oss för Michael Scofield, en smart och målmedveten ung man – som gör allt för att få sin på felaktiga grunder dödsdömde bror Lincoln Burrows ut ur Fox River-fängelset.

När det begav sig hade många svårt att se hur en serie om en flyende fånge skulle kunna fortsätta vara spännande och inte minst hur Scheuring skulle tackla historien när bröderna äntligen lyckades fly från fängelset. Hade Prison Break verkligen potential att fungera mer än en säsong? Schuering förklarar själv hur han tänkte: “Jag hade alltid en plan som sträckte sig två år framåt i tiden – även när jag själv bara skrev premiäravsnittet. Jag kände att jag behövde veta vara alla karaktärerna var på väg och varifrån de kom. Jag har ett mycket ansträngt förhållande till historier utan en klar och tydlig avslutning.”

Prison Breaks första säsong kretsade kring den plan som Michael Scofield (Wentworth Miller) hade för att få ut sin bror, Lincoln Burrows (Dominic Purcell) ur fängelset. Scofield, en byggnadsingenjör som själv hjälpt till att utforma fängelset, valde att låta sig gripas för att kunna hjälpa brodern att bryta sig ut inifrån. Under den andra säsongen var de på flykt, och det tvingade Scheuring att tänka lite annorlunda. Han såg dock inte titeln som en berättarmässig tvångströja: “Det är bara två helt olika säsonger. Naturligtvis känner jag något särskilt för den första säsongen eftersom det handlade om ett helt nytt koncept, men säsong två har större bredd, fler historier och ett större mysterium. Det är nog som att få barn … man älskar inte det ena mer än det andra. För det mesta.” , flinar Scheuring.

Som med så många andra gamla favoritserier talas det också om en Prison Break-reboot. Läs mer här.

Breakout Kings – Säsong 1-2 (Netflix)

Efter sex år med galler, fångdräkter och fängelsevakter skulle man kunna tro att manusförfattarna Matt Olmstead och Nick Santora hade fått nog av fängelsegenren. Prison Break hade blivit en jättesuccé och katapultat de två vännerna till elitnivån. Där las grunden till Breakout Kings. “Då sista avsnittet av Prison Break visades åt vi lunch på stan och var eniga om att vi skulle göra något ihop. Idéen till Breakout Kings hade varit uppe och vänt ett par år tidigare, men den gången var vi eniga om att man inte bara lämnar ett projekt som Prison Break för att göra något nytt och oprövat.

Resultatet blev Breakout Kings, en slags inverterad Prison Break där huvudrollerna inte består av sammanbitna livstidsfångar och sadistiska fängelsevakter utan i stället av ett par begåvade federala poliser som placeras i fängelset efter att en särskilt farlig fånge lyckats fly från fängelset.

“Idéen med Breakout Kings var inte bara att vända upp och ned på konceptet, men också att ut-veckla en serie där huvudper-sonerna inte nödvändigtvis är goda och håller sig till reglerna. Inget är tråkigare än en serie där karaktärerna utför det de ska med en utpräglad känsla för rättvisa och auktoriteter. Jag vill hellre pilla ut mina ögon med en sked än kolla på den typen av serie.

Arbetet med Prison Break gav även de två manusförfattarna möjlighet att bygga en bro mellan Paul Scheurings serie och deras egen. Det är skälet till att T-Bag, en av Prison Breaks mest älskade och samtidigt hatade karaktärer, i ett av de första avsnitten flyr från Fox River. “Vi fann idéen underhållande, och T-Bag är fortfarande historiens enda älskade våldtäktsman, säger Olmstead.

Oz – Säsong 1-6 (HBO Nordic)

 “Idéen till tv-serien Oz föddes ur konceptet Emerald City: En slags experimentell fängelseavdelning med annorlunda regler. Folk vet vad de kan förvänta sig av film och serier och vad som försegår i fängelser, så jag kände att det var min uppgift att vända upp och ned på det. Att se till att tittarna inte på förhand kände till spelreglerna.

Manusförfattaren och seriens skapare Tom Fontana är en rutinerad räv, så det kom inte som någon stor överraskning att mannen bakom sjukhusserien St Elsewhere och kriminalserien Uppdrag: Mord (Homicide: Life of the Streets) inte lät sig nöja med en schablonserie om livet i ett fiktivt amerikanskt fängelse.

Oswald-fängelset – eller bara Oz – drivs redan från start av helt andra regler. Ställets psykolog, McManus, har en tilltro till människan och tror även på fångarnas möjlighet att lägga den kriminella miljön bakom sig. Högste chefen Leo Glynn är däremot hård och i vissa fall orättvis. För honom är det som ett jobb i en hundgård, där även den sötaste labrador kan visa tänderna. Fontana förklarar: “Mitt sätt att närma mig Oz har varit att skriva serien nästan som en opera. En stor och omfattande opera, där allt bara växer sig större och större. Lite som i Gudfader-filmerna.  

Långt innan det blev modernt att klä sig i orange och att vara lesbisk tacklade Oz mäns komplicerade sexualitet. Det är ett brett spektrum av känslor i spel på Oz. Personer som anländer till fängelset, vare sig de är homosexuella eller uttalat homofobiska, ändrar karaktär antingen genom förnedrande tvång eller innerlig kärlek. Fontana säger: “Dynamiken i Oz har alltid varit makt och sexuell makt är också en väsentlig del av vardagen. Oavsett om det handlar om homosexualitet, bi- eller heterosexualitet. Sexualiteten är alltid i spel.