Recension: Aquarius säsong 1

Betyg: 3
Antal säsonger: 1 (förnyad för en andra säsong)

Augusti 1967. The Summer of Love. Fri kärlek, droger, psykedelisk musik och ett våldsamt motstånd mot det etablerade samhällets normer och regler. Det var året då rasupplopp bröt ut och lågorna steg mot New Jerseys himmel, året då medborgarrättskämpen Martin Luther King tog avstånd från Vietnamkriget, Elvis gifte sig med Priscilla och Jimi Hendrix gav ut albumet ’Are You Experienced’.

AQUARIUS -- "Everybody's Been Burned" Episode 101 -- Pictured: (l-r) Emma Dumont as Emma Karn, Tara Lynne Barr as Katie, Ambyr Childers as Sadie, Gethin Anthony as Charles Manson -- Photo by: (Vivian Zink/NBC/NBCU Photo Bank)

I nya serien Aquarius är det tydligen också året då en ung, något oförutsägbar och charmerande Charles Manson (Gethin Anthony) påbörjar processen som gjorde honom till sektledare. Det börjar – som det alltid gör – i det lilla. Berättelser, folksånger och berusande tal lockar unga, osäkra trånande kvinnor till en hippiestuga i Topanga. Bland dem 16-åriga Emma Kearn (Emma Dumont), som en sen natt rymmer från familjeidyllen i Los Angeles för att gå på fest – och i stället hamnar i klorna på den hale Manson.

Vill hjälpa ex-flickvännen
Det blir den före detta dekorerade krigshjälten och nuvarande kriminaldetektiven Samson Benedictus Hodiak, (David Duchovny) som får till uppgift att spåra upp henne. Inte för att ärendet landar på hans bord, utan för att Emmas mor, Grace (Michaela McManus), är en före detta flickvän som han fortfarande har ett gott öga till. På den lokala polisstationen har Hodiaks överordnade dessutom fräckheten att para ihop honom med en ny kollega, den unga, kaxiga och ambitiösa Brian Shafe (Grey Damon). Något som inte uppskattas av den åldrande detektiven.

aquarius (2)Aquarius rullar ut kriminaldramat på bred front. I 1967 års Los Angeles är Black Panther-rörelsen på väg uppåt, så den dras med ned i inspirationsgrytan. Detta ger också seriens skapare och huvudförfattare John McNamara möjlighet att teckna en bild av ett USA där den afroamerikanska befolkningen fortfarande omtalas som färgad och poliserna låter batongerna tala innan anteckningsblocken plockas fram. Vietnamkriget får också vara med. Det sker då Hodiaks son deserterar och hävdar att han har dokument och bilder som visar att den amerikanska regeringen har ljugit om sin inblandning i kriget.

Manson glöms alltför ofta bort
Hodiaks eget förflutet är så klart inte heller oproblematiskt. Han är nykter alkoholist, och hans ex-fru Opal (Jodi Harris) har valt att överföra sin kärlek på poliskollegan och Sams tidigare partner Ed (Chance Kelly). Ur det snor också McNamara ihop några scener, men det blir mest onödigt bländverk i en serie som alltför ofta glömmer sin huvudsakliga inspiration: Charles Manson. För trots en del fantastiska scener i ett trovärdigt och färgstarkt Los Angeles anno 1967 nöjer sig Aquarius med att bara vara ”ännu en kriminalserie”. I en underlig och inte särskilt väl fungerande blandning av procedur och pågående historia löser Hodiak ofta veckovisa fall som vanligtvis inte har särskilt mycket med hans sidoprojekt att göra: jakten på Manson och skolflickan Emma. Det verkar ärligt talat som om Aquarius inte gör sig besväret att ta reda på vad som gjorde Manson till en beryktad, historisk person.

TV STILL -- DO NOT PURGE -- AQUARIUS -- "Home is Where You're Happy" Episode 104 -- Pictured: Gethin Anthony as Charles Manson -- (Photo by: Vivian Zink/NBC)Brittiska Gethin Anthony, som spelade Renly Baratheon i Game of Thrones, gör vad han kan för att blåsa liv i folkmusikern, sektledaren och mannen bakom mordet på Roman Polanskis hustru Sharon Tate, men manuskriptet ger honom inte tydligen bara möjlighet att söka sig mot ytterligheterna: älskvärd charm eller glödande raseri. David Duchovny klarar sig bättre i rollen som den avdankade och något desillusionerade LA-polisen Hodiak, men klichéerna radas upp bakom honom. Sam bär runt på nattsvarta demoner, har lätt för att ta till våld och ska naturligtvis paras ihop med en mycket yngre polis, vilket gör det möjligt att – ännu en gång – gräva i det gamla temat om generationsklyftor.

Trampar vatten för ofta
Aquarius lyfter sig aldrig riktigt över det förväntade. Det slår bara glimtvis gnistor i kemin mellan de två poliserna och historien, som använder sig av alla möjliga sätt för att hålla kvar Manson i händelseutvecklingen, trampar alltför ofta vatten. Aquarius är förvisso en vacker och ambitiöst ihopsatt kriminalberättelse men utan sina 60-talsinfluenser skulle den troligen försvinna i mängden.
Thomas Tanggard

Verklighetens Manson
Charles Manson dök upp på allvar när han lyckades sno åt sig en ledande position i San Franciscos Haight-Ashbury-distrikt genom bildandet av ”Familjen”, en domedagssekt som är sprungen ur Beatles-sången Helter Skelter. Under två nätter i augusti 1969 attackerade anhängare till kulten i Kalifornien sju till synes helt slumpmässigt utvalda människor. Bland dem som stacks ihjäl med kniv fanns Roman Polanskis gravida hustru Sharon Tate och kaffe-arvingen Abigail Folger.

Duchovny kan mycket mer
David Duchovny, som blev världskändis i rollen som FBI-agenten och konspirationsteoretikern Fox Mulder i X-Files (Arkiv X) och även är känd från Californication, har inte bara stått framför kameran. 2004 kom dramakomedin House of D med bland andra Robin Williams och Anton Yelchin, en film som han både skrev och regisserade. I februari i år kunde han också skriva romanförfattare på sitt CV efter utgivningen av Holy Cow: A Modern-Day Dairy Tale. I januari är han tillbaka i rollen som Mulder.

Här är en video där Duchovny pratar om Aquarius: