Filmrecension: Terminator Genisys

Titel: Terminator Genisys
Genre: Action/sci fi
Speltid: 126 min.

De senaste två Terminator-filmerna var eländiga och filmserien har inte varit riktigt kul eller överraskande sedan den mästerliga Terminator 2 av James Cameron. Men med det sagt och genom att erkänna sina begränsningar så går det fortfarande att göra en okej Terminator-film. Och här har folket bakom Terminator Genisys tagit en massa byggstenar från de tidigare filmerna, kastat upp dem i luften och sedan utgått från var de landade. Resultatet är en meningslös men underhållande historia.

Left to right: Emilia Clarke plays Sarah Connor and Jai Courtney plays Kyle Reese in Terminator Genisys from Paramount Pictures and Skydance Productions.
Emilia Clarke som Sarah Connor och Jai Courtney som Kyle Reese.

Genisys börjar när det är de allra sista dagarna av kriget mot Skynet och samtidigt de allra första dagarna i den allra första filmen. Förvirrat? De blir inte bättre när tidsparadoxer och parallella tidslinjer ändrar på den andra filmens utfall och helt fjärmar sig från Terminator 2, så att de uppoffringar som gjordes i den filmen nu är meningslösa. Men glöm det. Genisys är inte tänkt som den femte delen av Terminator-serien, mera som ett sätt att sudda tavlan ren så att man kan börja om på en ny serie.

Har en tidsmaskin i bakfickan
Motståndsrörelsen, ledd av John Connor, är på väg att vinna kriget, men Skynet har en bakdörr i form av en tidsmaskin i källaren som redan kommit till användning. Nu måste frihetskämparna sända en soldat tillbaka till 1984 för att rädda Connors mor och säkra hans egen existens. Kyle Reese (Jai Courtney) anmäler sig. Precis innan han gör tidshoppet ser han John Connor (Jason Clarke) bli angripen av en ny typ av maskin, men kan inget göra. Reese anländer till 1984 och filmen förvandlas ett tag till en remake av Camerons 80-talsklassiker, dock utan att utveckla något annat än effekterna.

TERMINATOR-GENISYS-7

Men så startar remixen. En ny och fräsch T-800 (spelad av en CGI-version av Arnold Schwarzenegger) blir angripen av en gammal och gråhårig T-800 (den verklige Arnold). Medan de kämpar blir Kyle Reese angripen av en T-1000 – men den nya Sarah Connor (spelad av Emilia Clarke från Game of Thrones) anländer i sista ögonblicket. När hon upprepar den berömda repliken ”Come with me, if you want to live” vänds filmens handling upp och ned.

Terminator T-X fortfarande för dum
Nu hoppar den vilda jakten till 2017 och Kyle Reeses tillbakablick till en alternativ barndom där möjligheten finns att förhindra att Skynet skapas på denna tidslinje, där domedagen 1997 aldrig inträffade men där Skynet förklätt till operativsystemet Genisys är bara några få dagar från att installera sig själv på alla datorer, telefoner och plattor i hela världen. Den planen förhindras dock av John Connor i en twist som inte överraskar någon som har sett trailern. Nu kämpar våra hjältar mot en ännu mer avancerad T-3000 och T-5000. Treans Terminator T-X är dock för dum för en återförening. Även för denna film.

Series T-800 Robot in Terminator Genisys from Paramount Pictures and Skydance Productions.

Det finns inget skäl att referera handlingen ytterligare. Det är en röra med flera obesvarade mysterier (som till exempel vem som sände en hjälpsam gammal T-800 för att beskydda Sarah). Många av svaren utelämnades säkert medvetet till nästa film i serien, som dock knappast blir av för en så stor succé har Terminator Genisys inte blivit.

Skräckelementen saknas
Även om historien är något rörig så är filmen underhållande. Arnold Schwarzeneggers rynkiga T-800 bidrar med lite humor och Emilia Clarke är ingen supertuff Linda Hamilton men en väldigt påhittig Sarah Connor. Det som filmen saknar förutom en mer linjär historia är de två första filmernas skräckelement. Även om de blir jagade av en mordisk och mer effektiv Terminator-modell så är känslan av en stigande rädsla helt frånvarande. Filmen har okej skådespeleri, några utmärkta jakter, strider och actionsekvenser, men saknar huvudpersonernas desperata förtvivlan över att konstant behöva fly från en ostoppbar övermakt.

Emilia Clarke plays Sarah Connor in TERMINATOR GENISYS from Paramount Pictures and Skydance Productions.

Sammanfattningsvis är det här inte någon riktigt bra Terminator-film, men den håller till skillnad från det senaste försöket för ett par timmar framför tv-n.
Hans Lauring