Filmrecension: Begin Again

Betyg: 3,5/5
Titel: Begin Again (Sånger från Manhattan)
Premiär: 2013
Speltid: 104 min

A&R-ansvarige Dan (Mark Ruffalo) har hamnat snett i New York. Han är skild, har ett ansträngt förhållande till dottern Violet (Hailee Steinfeld) och har svårt att förstå affärspartnern Sauls (Mos Def) ständiga fjäskande för den minsta gemensamma konstnärliga nämnaren. När han inte kommer för sent till skivbolagsmöten med artister och samarbetspartners, adderar han på barnotan och klagar på hur intetsägande och könlös musikbranschen har blivit.

(L-R) HAILEE STEINFELD and MARK RUFFALO star in BEGIN AGAINDan anser att musiken blivit en trist handelsvara, ett eko av något originellt och gripande. Det är inte förrän han av en slump snubblar in i brittiska Gretta (Keira Knightley) på en open mic-afton som han äntligen upptäcker en spirande konstnär. Problemet är han tidigare samma dag har blivit utkastad av sin gamle vän och affärspartner, som tror att Dan bara är historia. Så när den lätt försupne och nu före detta skivbolagsdirektören börjar prata med den tystlåtna, brittiska tjejen har han egentligen ingenting att erbjuda henne.

Åker hem med krossat hjärta
Inte för att Gretta bryr sig, hon är inte intresserad av att nå ut med sin musik till en större publik. Det är hennes sista dag i New York innan hon – slokörad och med ett krossat hjärta – åker hem till Storbritannien. Hon kom till stan med sin pojkvän, den blivande superstjärnan Dave (spelad av Maroon 5:s Adam Levine) och förlorade honom till berömmelsen och de otaliga kvinnor som följer honom som en svans.

can-a-song-save-your-life01Begin Again – eller Sånger från Manhattan – visar till en början de två huvudpersonernas resa. Först genom den orakade Mark Ruffalos stökiga och ostrukturerade vardag med demolyssning och drickande, sedan via Grettas möte med storstaden och förlusten av sin pojkvän. Vad som först verkar klumpigt och ogenomtänkt visar sig snabbt vara det rätta sättet att komma dem under huden. Dan är något av en konstnärlig drömmare, men hans hjärta sitter på rätt ställe. Greta, som inledningsvis bara prioriterar sin pojkväns kometkarriär, visar sig vara en ytterst talangfull sångare och låtskrivare.

Musikdraman Carneys hemmaplan
Det är tydligt att den irländske regissören John Carney, som skapade det utmärkta musikdramat Once, och som just avslutat inspelningarna av ännu en musikfilm, Sing Street, är på hemmaplan med Begin Again. I nära samarbete med Gregg Alexander, frontman i bandet New Radicals, har han snickrat ihop en rad snygga folk/pop-pärlor till Keira Knightley, som levererar dem med förväntad inlevelse och med ett helgjutet konstärligt tillvägagångssätt. Sångerna, som alla kretsar kring kärlek, längtan och smärta, fungerar hela vägen ned till den grundläggande nivån på en akustisk gitarr, men även, speciellt i de stora arrangemangen, som catchy radiohits. Det gäller även ’Lost Stars’ som sjöngs av Adam Levine under den sjunde säsongen av talangprogrammet The Voice i USA.

begin-again

Det är dock filmens två stjärnor Mark Ruffalo och Keira Knightley, som tar historien hela vägen hem. Ruffalo, som behållit skäggstubben och låtit lockarna växa ut, är härlig som den musikälskande A&R-mannen, som (lyckligtvis) håller sig för god för ett romantiskt förhållande med sin nyfunna musa. I stället lägger han all sin kärlek på hennes sånger och enorma talang. Knightley är också övertygande som den unga sångerskan med de fjärilslätta kompositionerna. Hon gör Gretta till en varm, självständig och sårbar flicka.

New York den perfekta kulissen
Begin Again, som använder New York som den perfekta kulissen för denna dramakomedi, är en fin liten film. Den når inte samma höjder som Once, som levererade bra musik, subtil romantik och skådespelare som det slog gnistor om, men filmen är underhållande, varm och fylld till bristningsgränsen med bra musik.