Recension: The Leftovers säsong 2

Betyg: 3,5/5

TL_201_052115_VR_313

The Leftovers centrala budskap – alltså vad som sker när man att väljer att tillskriva något meningslöst ett högre syfte – fick både positiv och negativ respons hos tittare och kritiker. För några var de religiösa underströmmarna tydliga. ”The Sudden Departure”, som i premiäravsnittet fick 2 procent av världens befolkning att försvinna spårlöst från jordens yta, var uttryck för en högre makt. Någon eller något hade tagit dessa människor med sig. Uppenbarelsen (och svaren) skulle komma allt som historien fortskred. För andra var det en onaturlig engångshändelse, ett oförklarligt och olösligt mysterium som skulle tas i tu med som vilken katastrof, olycka eller händelse som helst. Vem eller vad som hade utraderat 140 miljoner människor från världskartan var inte det centrala. Det centrala var vad de överlevande gjorde för sig själv och andra för att lindra smärtan och saknaden.

Saknade fullständiga svar
Oavsett om du hör till det första eller andra lägret gav den första säsongen av The Leftovers aldrig något fullständigt svar. Dess brännpunkt var smärta, besvikelse, självplågeri och en helt obegriplig livsleda. Alla hade ont i själen, alla var gnälliga, alla beklagade sina gärningar, sina trasiga äktenskap, sitt förhållande till Gud, sina vänner och familjen.

TL_201_052015_RG_250Seriens showrunner, Damon Lindelof, har redan varit ute och förklarat att om man inte gillade den första säsongen så är det ingen idé att sätta igång med tvåan – men det håller jag inte alls med om. Årets säsong av The Leftovers är ton-, historie- och tempomässigt något helt annat. Skiftet från New Yorks blågrå toner och bitande vinterkyla till soliga Jarden i Texas har gjort underverk för konceptet.

En mirakelstad i Texas
Detsamma gäller för introduktionen av Kevin Carroll och nyligen Emmy-belönade (för gästroll i American Crime) Regina King som John och Erika Murphy. Paret och deras barn är invånare i den enda stad som inte drabbats av ”The Sudden Departure”, och som därför är ett populärt turistmål för pilgrimer och nyfikna själar. Det betyder också att den djupa pessimism och den smärta som plågar alla andra städer inte finns i Jarden.

justin-theroux-01-800Det är hit Kevin Garvey (Justin Theroux), dottern Jill (Margeret Qualley) och Nora (Carrie Coon) flyttar för att starta på ny kula. Men problemen följer i viss mån med. Kevin hemsöks av Patti (Ann Dowd), Guilty Remnant-medlemmen som begick självmord i den första säsongen, medan dottern till grannarna då och då faller i en underlig trans. Då Kevin en sen afton ligger och sover i sitt nya hus vaknar han genomblöt upp i en uttorkad sjö med ett betongblock kedjat till ankeln. Det råder med andra ord ingen brist på nya mysterier.

Räddar förlorade själar
För Laurie (Amy Brenneman) och hennes son Tom (Chris Zylka) är det arbetet med att rädda förlorade själar från Guilty Remnant-rörelsen som tar upp all tid. Tom infiltrerar olika hus och väljer ut personer som ska räddas. Laurie tar på sig uppgiften att hjälpa dem bli integrerade igen i samhället. Det är två historier som långsamt ges utrymme för att ge serien nytt liv.

TL_203_62415_RG_202Och det är precis så The Leftovers känns i sin andra säsong: Återfödd. Det berättas parallella historier på det sätt vi känner igen från The Affair, med två perspektiv på samma händelse. Och det finns en helt ny påse mysterier som inte bara kretsar kring de vitklädda Guilty Remnant-medlemmarna eller försvinnandet, men som ändå är tydligt förankrat i samma värld.

70 procent nya karaktärer
Ja, det tar lite tid att vänja sig vid att 70 procent av ansiktena från den första säsongen har bänkats och ersatts med helt nya karaktärer, men det det hjälper till att förstärka intrycket av en serie som har mer på hjärtat och som insett att den första säsongen var för långsam. Denna säsong har i varje fall gett mig tron tillbaka på Damon Lindelofs vision.