Recension: The Knick säsong 1

Steven Soderberghs The Knick glänser redan från start av övermått. Inte bara vad gäller foto och ljus, som väver ihop det sjukdomsdrabbade New York år 1900 med kompositören Cliff Martinez hypnotiska elektroniska toner, men även i handlingen och inte minst skådespelarprestationerna. Cinemax, som tidigare hållit sig i tv-serielandskapets utkanter höjer ambitionsnivån rejält med The Knick.

The KnickSerien sätter tonen direkt när kirurgen John Thackery (Clive Owen), dåsig efter en natt i opiumdimma, mödosamt kliver in i en droska och snortar kokain för att bli klar i huvudet. Han sätter sedan kursen mot det prestigefyllda sjukhuset The Knickerbocker, där han ska assistera sin mentor Dr Christenson (Matt Frewer) med ett kejsarsnitt. I den kliniska sjukhusmiljön står fåordiga sjuksköterskor och ambitiösa extraläkare klara att hjälpa till, allt medan stadens medicinskt intresserade akademiker följer allting från auditoriets stolsrader.

Ännu en misslyckad operation
Christenson lägger snittet, medan Thackery försöker få ut barnet. Dyrbara sekunder ticker förbi och läkarna blir allt mer desperata. Medan modern på operationsbordet slutar andas och de kämpar för att få liv i barnet vänder sig chefskirurgen mot publiken och erkänner sitt nederlag. Inte heller denna gång lyckas den moderna läkarvetenskapen rädda ett liv. Badande i blod och uppenbart frustrerad över att inte kunna rädda den unga kvinnans liv lämnar Christenson salen. Thackery försöker lugna honom: ”Det var ingreppet som misslyckades – inte du Jules”.

338619504The Knick är kompromisslös i sin skildring av det tidiga 1900-talets medicinska landvinningar. I en tid då en sprucken blindtarm kunde betyda döden och ett komplicerat benbrott kunde sluta i en hemsk amputation, ger Soderbergh oss en unik inblick i dåtidens för oss primitiva försök att hantera den mänskliga anatomin och förstå precis vad som krävs för att rädda liv. Via operationer, studiebesök och hänsynslös forskning visar serien hur vägen till framgång är kantad av otaliga dödsfall, feltolkningar och misslyckade operationer.

Mentorn begår självmord
Då Thackerys mentor, Dr Christenson, tar livet av sig en kort stund in i premiäravsnittet blir han själv utnämnd till Knickerbocker-sjukhusets nya chefskirurg. Men steget från assisterande kirurg till chef gör att han hamnar på kollisionskurs med sjukhusets ledning – inte minst opportunisten och sjukhusdirektören Herman Barrow (Jeremy Bobb) och sjukhusets välgörare familjen Robertson. På kort tid pressar de Thackery att anställa den kompetente svarta läkaren Algernon Edwards (André Holland) och insisterar på att sjukhuset måste moderniseras och utrustas med elektricitet.

tt29379003

Thackery, som inte är intresserad av att delta i ett integrationsprojekt för svarta eller är särskilt förtjust i tanken på att operera i skenet av en glödlampa, går motvilligt med på förändringarna men motsätter sig samtidigt all form av toppstyrning. Han avvisar också ett försök till samarbete med Dr Edwards – något som naturligtvis skapar onödigt många konfrontationer och problem på det prestigefyllda New York-sjukhuset.

Allvarligt och välskrivet
The Knick är inte ett klassiskt sjukhusdrama i stil med House, Cityakuten eller St Elsewhere. Trots temat arbetar Soderberghs serie med större och mer allvarliga problem än kärleksbekymmer och karriärmöjligheter. The Knick är betydligt mer upptaget av att skildra dåtidens samhällsutveckling, komplett med avgrundsdjupa klasskillnader, utbrott av tyfus och bronkit samt läkarvetenskapens stora och viktiga steg mot bättre sjukvård.