Recension: The Fall – säsong 2

Betyg: 4/5
Premiär: 2013

När den första säsongen av den brittisk-irländska serien The Fall plockades upp av Netflix för drygt ett år sedan fick det psykologiska kriminaldramat den breda uppmärksamhet den förtjänar. Det långsamma, mörka men ändå kraftfulla drivet i handlingen griper snabbt tag i tittaren. Kanske beror det också på att gestaltningen av seriemördaren Paul Spector (Jamie Dornan) bryter mot alla våra föreställningar om hur en seriemördare ska vara. Vi förväntar oss inte en välvårdad hunk som dessutom är hängiven familjefar och inte minst mycket svag för sin lilla dotter. Men det är just vad han är – åtminstone på ytan.

fall_ps2_002_hKatt-och-råtta-leken mellan Paul Spector och kriminalpolisen Stella Gibson (Gillian Anderson) fortsätter in i den andra säsongen med tematiken uppbyggd på samma sätt. Det är förvisso logiskt då storyn nästan omedelbart återupptas där den slutade i första säsongen. I första avsnittet har det bara gått några veckor när Paul Spector återvänder till Belfast för att leta upp och föra bort sitt nästa offer, Rose Stagg (Valene Kane). Samtidigt försöker Stella Gibson få ett av Spectors överlevande offer att minnas hur förövaren såg ut. Det börjar också gå upp för Gibson att det är hon själv som försatt Rose i livsfara och att Spector ligger bakom försvinnandet. Jakten börjar – igen.

Går mer under skinnet
Stella Gibsons karaktärsdrag från första säsongen känner vi väl igen: intelligent, kompetent, behärskad och orädd. En personlighet paketerad i elegant pennkjol, crèmefärgad sidenblus och höga klackar. Man går också lite mer under skinnet på Stella Gibson. Det visas upp fler mänskliga sidor och man får en inblick i hennes förflutna och hur hon tänker. Och Gillian Andersons tolkning av sin karaktär är mästerlig. Jag tror de flesta kvinnor som tittar på serien vill vara Stella Gibson.

fall_ps2_010_hJamie Dornan i rollen som seriemördaren Spector exploderar i sitt skådespel när karaktären blir både mer arrogant och galen, vilket höjer pulsen i serien. 22-åriga Aisling Franciosi, som spelar den 15-åriga barnflickan Katie, får också ett välförtjänt större utrymme. Den något skruvade och förälskade Katie gör allt för att bli Spectors ”partner in crime”. Scenerna där de två är ensamma blir så påtagligt obehagliga att det knyter sig i magen. Aisling Franciosis insats i The Fall borde bädda för en ljus framtid som skådespelare.

Feministiskt tema
Att skaparen, manusförfattaren och regissören Allan Cubitt lyckats med det feministiska temat i The Fall är tveklöst och vi är många som känner tacksamhet över detta. Lika tacksamma är vi för att en tredje säsong också är på gång.
Mary Örnborg