Ny streamingjätte kliver in på scenen

En ny jätte kliver snart in på den redan trånga streamingmarknaden. Paramount+ blir Skyshowtime när tjänsten lanseras i Sverige nästa år.

Skyshowtime är ett samarbete mellan Comcast och ViacomCBS och blir därmed samlingsplats för innehåll från Sky, NBCUniversal, Universal Pictures, Peacock, Paramount+, Showtime, Paramount Pictures och Nickelodeon.

I Sverige betyder det att nylanserade Paramount+ blir en parentes i streamingeran och ersätts av Skyshowtime som får en betydligt bredare plattform när de Comcast-ägda bolagen adderas. I dag finns det NBC-serier utspridda på flera olika svenska streamingtjänster, men det lär det bli ändring på framöver. Med lanseringen får svenska tittare också för första gången tillgång till Peacock-serier som Saved By The Bell och Girls5Eva liksom kommande satsningar som Mike Schur-bearbetningen av Field of Dreams och Damon Lindelofs Mrs Davis.

Den nya tjänsten förväntas lanseras 2022, förutsatt att bolagen då erhållit relevanta myndigheters godkännande. När lanseringen sker blir Skyshowtime tillgängligt i mer än 20 europeiska territorier, inklusive Sverige och resten av Norden, och kommer att ha en potentiell räckvidd på 90 miljoner hushåll.

”Med lanseringen av SkyShowtime är vi väl positionerade för att utnyttja vår globala innehållsmotor och skapa ett kraftfullt streamingerbjudande, snabbt och i stor skala, med en smart strategisk etappvis investering”, säger Raffaele Annecchino, President & Chief Executive Officer för ViacomCBS
Networks International.