Recension: Rectify säsong 1

Betyg: 4/5
Premiär: 2013
Totalt antal säsonger: 3 (förnyad för en fjärde)

Då kameran under premiären av Rectify zoomar in de vitkalkade fängelsemurarna i Georgia är det 19 år sedan Daniel Holden (Aden Young) var en fri man. Vid 19 års ålder blev han dömd till döden för mordet på sin flickvän, den då 16-åriga Hanna. Att han nu kan stå och kisa med ögonen i gassande eftermiddagssol beror på att hans försvarsadvokat och familj har fått honom frigiven tack vare en teknikalitet.

Rectify01

”Jag vet inte riktigt vad jag ska tro … om denna drastiska förändring i mitt liv”, säger Daniel och tittar sig förbryllad omkring. ”Men jag är inte emot förändringen.” Det är i gengäld stora delar av befolkningen i den lilla fiktiva staden Paulie. Våldtäkten och mordet på Hanna har skakat om det lilla samhället och efterlämnat djupa ärr i själen. Eftersom Daniel inte är rentvådd, utan bara blivit frisläppt, så pyr vreden strax under ytan.

Skyddas av syster och mor
Senator Ronald Foulkes (Michael O’Neill), som när det begav sig ledde åtalet mot Holden, gjuter olja på vågorna för att få till en ny rättsprocess. Samtidigt försöker Daniels familj, inklusive hans syster Amantha (Abigail Spencer) och mamma Janet (J Smith-Cameron), att skydda honom mot den vrede och förföljelse som oundvikligen följer på frigivandet. För familjens styvson, Teddy (Clayne Crawford), är det dock rädslan för vilken påverkan Daniels nyvunna frihet har på lönsamheten i den familjeägda bilverkstaden som väger tyngst.

Rectify-s1-ep1_018-1000x594

Trots tunga ämnen och tydliga konflikter i materialet är det Daniels liv efter fängelsetiden som utgör det verkliga fokuset. 19 år inspärrad i en dödscell utan någon mänsklig kontakt utöver fångvaktarnas och utan yttre influenser har satt sina spår i 38-årige Daniel, som nu famlar sig fram i livet. Aden Young spelar den rollen med fingertoppskänsla.

Känslomässigt hämmad
Med lika delar barnslig fascination och känslighet möter han världen som den tonåring han en gång var. Daniel är mentalt och känslomässigt hämmad efter årtionden i ett stelbent och ganska kränkande fängelsesystem. De mödosamt uppbyggda rutinerna och försvarsmekanismerna som var nödvändiga för att överleva i den hårda miljön är inte lätta att släppa taget ifrån. ”Jag vet inte vem du vill att jag ska vara”, säger han vid ett tillfälle till sin syster. ”Jag vet inte ens om jag över huvud taget är vid liv.” Det är den resan som Rectify är mest intresserad av – återuppbyggnaden av mannen Daniel Holden – och det är också vad som håller dig kvar framför skärmen.

rectify_105_03_1000x594Rectify är en serie som närmast motvilligt tar kliv framåt. Tempot är lugnt, på gränsen till långsamt, kameraarbetet detaljerat och stillsamt. I stället är det karaktärernas nyanser, misstag och drömmar som får dra det tunga lasset. Det är en karaktärsstudie snarare än en thriller, och Aden Youngs prestation är hypnotisk rakt igenom den första säsongens sex avsnitt. Om Rectify kan hålla fast blicken på de helgjutna karaktärerna i den andra säsongen får tiden utvisa, men serien är inledningsvis ett spännande själsligt experiment med starka skådespelarprestationer.

Skådespelare och serieskapare
Ray McKinnon, som spelade prästen HW Smith i Deadwood och Linc i Sons of Anarchy, är mer än bara blott en skådespelare. Han är också en skapare av serier och manusförfattare med något att säga. Innan Aden Young fick rollen som Daniel Holden var den ursprungligen löst skriven för hans vän och kollega Walton Goggins, som bland annat är känd för sitt arbete i Justified och The Shield. Men på grund av deras respektive åtaganden blev det inget av.

Rectify produceras av AMC:s systerkanal Sundance TV. Den första säsongen av Rectify finns på svenska Netflix. Den tredje säsongen har precis avslutats i USA och serien har även förnyats för en fjärde säsong som ska visas 2016.