Recension: Falling Skies säsong 5

Betyg: 2,5/5
Genre: Science fiction
Premiär: 2011
Antal säsonger: 5

Med seriefinalen av Falling Skies inom räckhåll är det inte orimligt att sammanfatta fem år med energivapen, slemmiga utomjordingar, patriotiska tal, triangeldrama och cliffhangers – och låt mig vara helt ärlig: Det har varit lite av en röra.

Falling Skies 4 Episode #408 "A Thing With Feathers"

Den första säsongen av Falling Skies var, trots Steven Spielberg-märkning och de många effekterna, en halvtråkig historia. Den var mer än normalt upptagen med att inkludera de mest slitna klichéerna, men lyckades inte presentera temat ”invasionsstyrka från rymden attackerar jordens invånare” med någon som helst övertygelse. Noah Wyle sprang, i rollen som läraren Tom Mason, planlöst runt för att rädda sin familj medan resten av budgeten gick till specialeffekter och explosioner. Det var trevligt, men också oändligt ihåligt.

Byter inriktning i säsong 2
Men sedan händer något. I den andra säsongen förkastas de fantasilösa sammandrabbningarna mellan motståndsrörelsen 2nd Mass. och rymdvarelserna och i stället läggs fokus på problemet med bildandet av en ny regering. Från ett ögonblick till nästa byter science fiction-serien riktning och får mer djup – något som gör det långt mer roligare att titta på. Och sedan dess har det svängt fram och tillbaka. Vissa ögonblick är magnifika, andra deprimerande och likgiltiga. Men av någon anledning har jag ändå inte kunnat avstå charmen som ändå finns i serien.

FallingSkiesSeason51

Den sista säsongens premiäravsnitt har den träffande titeln ”Find Your Warrior”. Det är ett perfekt exempel på Falling Skies hypnotiska förmåga att hålla fast tittarna – även om historien mer eller mindre trampar vatten. Tom Mason återvänder mirakulöst hem från ännu ett självmordsuppdrag och, som så många gånger förr, är vi osäkra på om han rymt eller blivit frisläppt. Vändningen den här gången är att han åtminstone själv har en galopperande misstanke om att något är fel.

Bröderna kämpar om Maggie
Samtidigt kämpar Mason-bröderna Hal (Drew Roy) och Ben (Connor Jessup) om Maggies (Sarah Carter) gunst. Den utomjordiska teknologin har skapat ett märkligt beroende- och kärleksförhållande mellan Ben och Maggie som Hal uppenbarligen har svårt att acceptera. I gengäld blomstrar kärleken mellan Mason-familjens största kritiker, den alltid skumme Pope (Colin Cunningham), och gruppens nya medlem Sara (Mira Sorvino). Men detta bara för att det ger seriens författare en möjlighet att sätta saker på sin spets och det har hela tiden varit Falling Skies största problem: Karaktärernas egenskaper, relationer och att spelplanen ändras när historien kräver det. Det påverkar också skådespelarprestationerna, som ibland närmar sig dramat i en såpopera från mitten av 1990-talet. Det är särskilt märkbart i den femte säsongen där Pope genomgår en total härdsmälta och några av stjärnorna måste offras.

11823141_1211256545567059_6809205153545212927_oFalling Skies är bäst när den – som det invasionskrig den beskriver – är som en väloljad maskin. 2nd Massachusetts är en rebellarmé bestående av frihetssjälar som reser från bombade ruiner till avlägsna bondgårdar allt medan de besegrar Espheni-styrkorna och sakta återtar landet. I årets avslutande kapitel jagas inte bara en slutlig uppgörelse mellan Pope och Tom utan man låter dem också komma närmare de fruktade Overlords. Och inte minst drivs de in i händerna på en amerikansk militärenhet som kämpar med sina egna problem.

Harmlös underhållning
TNT:s science fiction-serie kommer aldrig att bli någon stort konstverk i sig, det finns helt enkelt inte tillräckligt med djup eller uppfinningsrikedom i manuset. Däremot fungerar serien fortfarande bra som harmlös och actionorienterad underhållning om du tillåter dig själv att slå av hjärnan en stund.

Från Concord till Falling Skies
Tv-serien Falling Skies hette ursprungligen Concord och skulle om Steven Spielberg fortsatt på det spåret blivit en modern tolkning av Amerikanska frihetskriget med slagen vid Lexington och Concord, bara med rymdvarelser i skurkrollen i stället för britter. Men den idéen övergavs till fördel för en science fiction-historia som bara glimtvis flirtar med förlagan. Däremot har Noah Wyle, som slog igenom som doktor John Carter i Cityakuten, hela tiden varit påtänkt som Tom Mason. Spielberg ville ha med honom redan i Rädda menige Ryan.