Recension: Blunt Talk – säsong 1

Betyg: 2/5
Genre: Komedi
Antal säsonger: 1
Tjänst: Viaplay

Shakespeare-skådespelaren Edmund Kean tvivlade aldrig: ”Att dö är enkelt, att spela komedi är mycket svårare” – och det blir smärtsamt tydligt i Blunt Talk, som hela tiden famlar fram i sina försök att pressa fram skratt från tittarna.

BlutTalk1-1021x580

Att Starz sprillans nya halvtimmeslånga komedi står så ostadigt på benen som den gör är lite svårt att förstå. Författare är Jonathan Ames, mannen som ligger bakom tre säsonger av den svarta humorserien Bored to Death, och han har i stort sett blivit handplockad av självaste Seth McFarlane (Family Guy, American Day), som tillsammans med seriens allt överskuggande stjärna, Patrick Stewart, har arbetat stenhårt för att få ut Blunt Talk på de platta skärmarna.

Komedi som saknar humor
Men något har gått galet på resan från manus till inspelning, för Blunt Talk saknar humor, tydlig linje och tajming. Premiäravsnittet, som introducerar oss för den brittiske nyhetsuppläsaren Walter Blunt (Patrick Stewart) är tveklöst undermåligt.

Blunt Talk 2015Efter ett långt och osammanhängande nonsenssnack med ställets bartender kastar sig den åldrande tv-stjärnan in i en bil och sätter kurs mot herrgården – men inte förrän han plockat upp en prostituerad transperson, hållit en handfull poliser på avstånd med en batong och reciterat Shakespeare stående på taket på sin Jaguar.

Konturer av något bra
Scenen ska fungera som en slags snabbpresentation av Walter Blunt. Han är brittisk, har stridit i Falklandskriget, är alltid åtföljd av sin hängivna assistent Harry (Adrian Scarborough) – samt nyskild (för fjärde gången). Sorgerna försöker han dränka med piller och sprit, och när inte det fungerar så ligger han sked med produktionsteamets veteran, Rosalie (Jacki Weaver). Man kan ana konturerna av en rolig och annorlunda serie, men det stannar vid just konturer.

Blunt Talk / Starz / Justina Mintz
Blunt Talk / Starz / Justina Mintz

För Blunt Talks märkliga mix av The Newsroom möter Veep med en skvätt Bored to Death fungerar inte som lättsmält underhållning. Patrick Stewart ska, redan från premiäravsnittet, bära hela lasset, och det är tydligt att även om den rutinerade skådespelaren behärskar allt från engelsk teater via superhjältar till röstinsatser i animerade filmer, är komedigenren fortfarande en för stor munsbit att svälja. Tajmingen är inte perfekt, poängerna levereras inte i det tempo man förväntar sig av en komedi, och värst av allt: det är oändligt långt mellan skratten.

Ryktas om ny säsong
HBO kände sig inte tvingat att förlänga Stephen Merchants Hello Ladies med ytterligare en säsong, men det ryktas att Starz redan beslutat sig för att ge Stewart och resten av sällskapet mer svängrum nästa år. De måste helt enkelt se något som jag inte lyckas se.