Recension: Ge Ballers en chans

Betyg: 4/6
Antal säsonger: 1

Timslånga dramaserier har blivit omåttligt populära. Oavsett om det är Game of Thrones många karaktärsskildringar utspridda över ett imponerande landskap eller Penny Dreadfuls dystra victorianska London med tillhörande förvridna skapelser, så har seriepubliken vuxit med de allt mer ambitiösa och mångfacetterade berättelserna. Men drivna och säsongslånga ”spelfilmer” kräver ofta en form av motvikt i tv-landskapet, och det är då de halvtimmeslånga dramedyprojekten som Californication, House of Lies och Entourage känns som en frisk fläkt.

BAL102_112514_JD_0486

Det är inte överraskande att Ballers, som är ännu ett projekt från Stephen Levinson (Entourage), Mark Wahlberg (How to Make It in America) och Peter Berg (Friday Night Lights), närmast spurtar ut ur startblocken. Allt finns i stort sett på plats. Dwayne ”The Rock” Johnson, som är bioaktuell i katastroffilmen San Andreas, spelar den pensionerade amerikanska fotbollsspelaren Spencer Strassmore, som börjar dagen med en cocktail av piller för att hålla smärtorna borta.

Skickas för att värva spelare
Livet som berömd NFL-stjärna är slut, men kompisarna hänger kvar, och det utnyttjar hans kollega Joe (Rob Corddy) till fullo, då han skickar Spencer till stan för att värva den unga och lovande spelaren Vernon (Donovan W Carter), som för länge sedan har hällt ut sina rookie-miljoner i ett bottenlöst hål och nu desperat försöker förhandla till sig ett nytt flerårskontrakt. Problemet är Vernons mångåriga barndomsvän (London Brown), som hela tiden försöker klämma sig emellan de förhandlande parterna och som tror att träden växer upp i himlen.

BAL103_112614-121714_JD0299

På ett annat ställe i det soldränkta Miami har wide receivern Ricky Jarret, spelad med en sällan skådad karisma av Denzel Washingtons son John David, drabbats av ett bakslag. Ett slagsmål på den lokala nattklubben har gjort att han hamnat i trubbel hos Green Bay Packers ledning, som snabbt skickar honom vidare till Miami Dolphins. Där blir han inte precis mottagen med öppna armar. Och så finns där Charles Green, en tidigare offensive lineman för Tampa Bay Buccaneers, som lagt karriären på hyllan och slagit sig ned som bilhandlare hos den lokala Chevrolet-återförsäljaren.

Försöker återuppfinna sig själv
Tyngdpunkten ligger förstås på den nyblivna finansiella rådgivaren Spencer som med lika delar charm och desperation försöker att återuppfinna sig själv i världen av spelaragenter, lagledningar och bortskämda FNL-spelare. Spencer är på randen till konkurs, och känner sig tvingad att använda sina gamla bekanta som pengamaskiner om han ska kunna fortsätta ha råd med skräddarsydda kostymer och dyra bilar. Det är en typ av desperation som kan driva en man väldigt långt, och Stream har en känsla av att – fyra avsnitt in i serien – de små reporna kommer att bli till stora sprickor innan vi närmar oss säsongsavslutningen.

BAL103_112614-121714_JD0345Trots temat om misslyckade drömmar och stenrika pojkar så blir historien i Ballers aldrig tungsint. Joe, som verkar vara seriens comic relief i stil med Californications Charlie Rundle, rundar alltid av de seriösa kanterna, men det ger i gengäld Dwayne Johnson möjlighet till ett större register, och det passar honom verkligen. John David Washington är dock seriens opolerade pärla, en gnistrande ny superstjärna på Hollywoods serie- och filmhimmel, som kan visa sig bära serien ända i mål. Ge Ballers en chans. Det finns ett frö till något mycket intressant här.