Recension: From Dusk till Dawn säsong 2

Betyg: 2/5
Genre: Action

Filmregissören Robert Rodriguez hade en plan, sa han. I intervjuer berättade han vitt och brett om allting han hade tvingats lämna kvar på golvet i klipprummet eller på ritbordet när han färdigställde action- och splatterfilmen From Dusk till Dawn. Han hade kartlagt Gecko-bröderna resa från bankrånare till vampyrjägare, stakat ut en plan för precis vad baren The Titty Twister var byggd ovanpå och hade en ganska bra uppfattning av precis hur långt tillbaka i tiden som legenden om vampyrerna sträckte sig.

From Dusk Till Dawn: The Series, for El Rey Network and Miramax. L to R; Briana Evigan as Sonja Lam and D.J. Cotrona as Seth Gecko.
Briana Evigan som Sonja Lam and DJ Cotrona as Seth Gecko.

Första säsongen av From Dusk till Dawn var en underlig blandning av gammalt och nytt. Vissa scener var elegant utlyfta ur den ursprungliga spelfilmen medan andra hade klämts in med skohorn. I vissa ögonblick såg det faktiskt ut som om Robert Rodriguez lyckats återvända till sitt snart 20-åriga projekt och fullända det, men sett över en hel säsong stod det snabbt klart att allt bara var en enda röra. Så snart serien rörde sig utanför källmaterialet och fyllde på med drömsekvenser och flashbacks så blev den tandlös och osammanhängande.

Flyr från vampyrerna
I år är brödraparet på flykt från vampyrerna – eller nästan i alla fall. Richie (Zane Holtz) har stuckit med Titty Twisters femme fatale och vampyrdrottning Santanico Pandemonium (Eiza Gonzalez), medan Seth (DJ Cotrona) har tagit bibelflickan Kate (Madison Davenport) under sina vingar. Bägge paren arbetar sig nedför en farlig väg, som förr eller senare kommer att sluta i en konfrontation mellan de två tidigare bankrånarna. Men innan det når så långt ska vi naturligtvis presenteras för resten av vampyrstammens ritualer, legender och lagar.

Dusk2_Trejo_Final
Stenhårde Danny Trejo som The Regulator.

Om förra årets premiärsäsong hade åtminstone ett uns av allvar och western-stämning över sig är detta i så fall helt väck i år. From Dusk till Dawn förflyttar sig snabbt från actiondrama till splatterfest på B-filmsnivå, där skådespelarna säkert har det kul med teatraliska dialoger och bloddränkta slagsmålsscener, men där historien dessvärre hamnar någonstans mellan Buffy the Vampire Slayer och Supernatural. Det ger utrymme för färgstarka karaktärer som till exempel The Regulator, spelad av den alltid stenhårde Danny Trejo, men det förvandlar också serien till nonsens. From Dusk till Dawn har kort och gott blivit en riktig B-serie.