Recension: Modus säsong 1

Betyg: 3,5/5
Genre: Drama
Premiär: 2015
Säsong: 1

TV4:s nya satsning, dramaserien Modus, är baserad på den norska författaren Anne Holts roman Frukta inte, där kriminalpsykologen Inger Johanne Vik (spelad av Melinda Kinnaman) är huvudperson. I det första avsnittet får vi veta att Vik är nyss hemkommen till Stockholm från USA, där hon arbetat i FBI:s gärningsmannaprofilgrupp. Hon är också aktuell med boken Brottslingens själ och får under en tv-intervju frågan av journalisten: ”Vad gör en människa till mördare?”
Vik svarar: ”Ett val /… / Man känner sig entitled … berättigad att utöva dominans över en annan människas liv /… /till exempel om två människor känner sig orättvist behandlade av livet så omsätter den ena sina känslor till hat, hämndlystnad, adrenalinrus, den andre kanske försöker återgå till någon slags vardag med den erfarenhet vederbörande har fått.”

Modus_Melinda2

Just den här scenen ringar tydligt in den centrala punkten i handlingen – där val, hat, hämndlystnad men också hemligheter är seriens röda tråd. Serien startar med att Inger och hennes två döttrar går på systern Lisas bröllopsfest på Hotell Gloria. Under kvällen blir Ingers autistiska dotter Stina vittne till ett mord. Mördaren (spelad av österrikaren Marek Oravec) är väl medveten om att han iakttagits av Stina, men trots att tillfälle ges att ”bli av” med sitt vittne räddar han i stället henne i sista sekunden från en säker död och försvinner därefter snabbt från platsen. Har den brutala och iskalla mördaren ett samvete?

Lovat sig själv att sluta
Vik har lovat sig själv att aldrig mer jaga mördare i verkligheten, i stället ska hon ägna resten av sin karriär åt att forska och skriva böcker. Men när det sakta går upp för henne att hennes dotter är vittne till mordet på hotellet och därför kan sväva i fara bryter hon löftet hon gett till sig själv. Hon tar än en gång upp jakten på en seriemördare, nu tillsammans med kriminalkommissarie Ingvar Nyman (Henrik Norlén). Efter att ha sett fyra avsnitt anar man att paret Vik/Nyman kommer att hitta kopplingar mellan flera mord och att mördaren agerar på instruktioner från en internationell sektrörelse.

Modus. Episod 1.Att titta på Modus är som att göra en resa där man vet i vilken riktning man åker men inte vad slutdestinationen är. Laddningen ligger i de olika karaktärernas dolda hemligheter, som bitvis lyfts fram i ljuset, men också i deras relationer till varandra. Som tittare är känslan att man konstant ligger ett halvt steg efter och just därför måste vara uppmärksam på att knyta ihop olika ledtrådar för att pussla ihop sammanhanget. Det är ett fängslande och beroendeframkallande grepp – man vill bara se mer. Arkitekterna bakom den geniala dramaturgin är de danska manusförfattarna och Emmy-vinnarna Mai Brostrøm och Peter Thorsboe, som även skrivit serier som Mordkommissionen och Örnen. Flytet i dialogerna är dessutom mycket bättre och mer trovärdigt i jämförelse med många andra svenska serier som allt för ofta lyckas producera krystade och onaturliga dialoger.

Mördaren en tystlåten ensamvarg
Även om proffsiga manusförfattare ligger bakom Modus betyder det inte att serien är helt befriad från klyschor. De finns där. Ett exempel är mördaren – en typisk tystlåten ensamvarg som agerar helt utan känslor, bosatt i en husvagn i en snötäckt granskog långt från civilisationen. Han dyker också upp som gubben i lådan vart än lilla autistiska Stina befinner sig för att stirra på henne tills hon upptäcker honom (hur han kan punktmarkera henne mellan morden och besöken i husvagnen är dock en gåta). Symboliken med de tatuerade vingarna över mördarens skuldror och rygg anspelar också på att han ser sig själv som den räddande ängeln. Men klyschorna är ändå förlåtna i det stora sammanhanget.

Modus. Episod 1.

Modus är en välspelad serie med en gedigen rollista. Förutom ovan nämnda skådespelare medverkar bland andra Alexandra Rapaport, Simon J. Berger, Krister Henriksson, Peter Jöback, Johan Widerberg, Suzanne Reuter, Liv Mjönes och Julia Dufvenius. Budgetmässigt kan inte Modus mäta sig med andra Hollywood-produktioner, men inom ramen för den svenska budgeten är detta en serie i världsklass. Det norsk-svensk-danska samarbetet med regissörerna Lisa Siwe och Mani Maserrat i spetsen har höjt ribban rejält för framtida nordic noir-produktioner.
Mary Örnborg